InicioComunicaciónLa comunicació del Govern

La comunicació del Govern

Entrevista amb Roger Tugas per al seu reportatge «La comunicació, el taló d’Aquil·les del Govern» on h participen altres experts com Yuri Morejón o Marçal Sintes.
Aquí teniu la transcripció de totes les preguntes i les meves respostes que crec que us poden interessar.

‘Els problemes per comunicar l’acció de govern són un recurs clàssic dels executius per justificar certes mancances, però segons els experts en el cas de l’equip d’Artur Mas no és la típica excusa. «La sensació de multiplicitat de veus i de missatges -no sempre ben coordinats- s’ha instal·lat en part de l’opinió pública», afirma Antoni Gutiérrez-Rubí, assessor de comunicació.’ (…)

Realment ha fallat la comunicació del Govern?
Una de les característiques clau d’una bona política de comunicació pública i política és la coherència i la consistència. El fet que s’hagin produït algunes disfuncions (siguin rectificacions, contradiccions, o canvis) pot ser símptoma de raons diverses, com per exemple: la descoordinació o la improvisació. Tot i que el President ha fet nombroses aparicions públiques (entrevistes, rodes de premsa, compareixences…) després de fets com la Cimera, d’actes singulars com el dels 100 primers dies, i un important calendari de visites i actes públics. Però la sensació de multiplicitat de veus i de missatges -no sempre ben coordinats o centrats- s’ha instal·lat en part de l’opinió pública.

Després que el tripartit en ple assumís que havien errat en aquesta faceta, com és que CiU no ho va planificar millor? Potser no ha sortit, ben bé, com volien. Les primeres percepcions són importants. S’instal·len amb molta facilitat i després és difícil corregir la direcció, per això, cal cuidar-les especialment. Però estem a l’inici de la legislatura. Hi haurà temps de tot.

Tant s’ha notat l’absència de David Madí o amb ell hauria anat igual? L’absència de David Madí segur que ha tingut un pes important que no puc avaluar en la seva mesura. És indiscutible la seva capacitat i determinació, així com la seva habilitat per a situar sempre el focus en les contradiccions dels seus adversaris. Potser tampoc ha ajudat el fet que tot el dispositiu de comunicació del Govern no ha estat tancat fins fa poques setmanes.

El paper fàctic de Duran i la feblesa de la teòrica número dos, Joana Ortega, han distorsionat el discurs del Govern? El número 2 de la coalició no està en el Govern, però té grans responsabilitats en la seva representació i en importants marcs de relació.  Per tant, la sensació de solapament pot existir i pot provocar problemes de coordinació, calendari, coherència i jerarquia. Però la capacitat de CiU per a integrar i superar desavinences o rivalitats és una pràctica contrastada d’equilibri i d’eficàcia política. Caldrà veure com ho fan, ara, dins del Govern.

Amb els seus anuncis de canvi i de Govern dels millors, CiU ha pagat haver posat les expectatives massa altes? Aquest és un punt rellevant. En comunicació, les expectatives són tan importants com els resultats. El grau de satisfacció depèn de les percepcions. Albert Einstein deia que la «realitat és la percepció». Una sobreactuació, volguda o ingènua, però amplificada pel mitjans de comunicació i per la resta de forces polítiques pel que fa a les marques-icones (per exemple, «Govern dels millors»), acaba sent una llosa. Tot es pot rellegir en funció del grau d’identificació entre la marca i la realitat. I aquesta no sempre ajuda. Serà difícil treure’s l’etiqueta. I les etiquetes conceptuals són importants en política.

Després de patir massa desgast anunciant retallades, Artur Mas ha incrementat el to del discurs nacional i de conflicte amb Madrid per superar l’atzucac? És probable. La temptació de residenciar fora de la voluntat del Govern les causes de les retallades és una opció. Però la crisi obliga a actuar per voluntat pròpia, no per condicionaments externs, per importants que es puguin presentar. Aquesta crisi exigeix actuar amb criteri propi. No serà fàcil evitar responsabilitats. I, potser, no convé si es vol liderar el país des de la perspectiva de parlar clar, actuar transparent i promoure el canvi d’actituds (austeritat, responsabilitat, noves proritats…) a que aquesta crisi ens obliga.

Entrevista en el Diari ARA (6.04.2011) (versió pdf)

Enllaç d’interès:
100 días de Gobierno (document powerpoint amb recursos i iniciatives per desenvolupar)

Articles d’interès:
A Espanya
Els membres del govern espanyol, a anys llum d’Europa i els Estats Units en l’ús de les xarxes socials
A Catalunya
Presència massiva dels nous alts càrrecs del govern a les xarxes socials basades en internet (I)
Presència massiva dels nous alts càrrecs del govern a les xarxes socials basades en internet (II)

Otros contenidos

¿Cómo ha cambiado la forma de hacer las campañas electorales?

En todo el mundo, la comunicación política ha experimentado una transformación profunda y acelerada en las últimas décadas. La creciente personalización, así como los...

Tras 6 años de actividad, renovamos nuestra Cátedra Ideograma-UPF de Comunicación Política y Democracia

En 2018 firmamos el Convenio entre Ideograma y UPF para impulsar la Cátedra Ideograma-UPF de Comunicación Política y Democracia. Han pasado 6 años y...

Por una política aburrida y previsible

El cansancio y hastío que una parte muy relevante de la ciudadanía siente respecto a una determinada manera de ejercer la práctica política tiene...

1 COMENTARIO

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.