#agurETA

Entrevista amb Eduard Batlle (@rispau) per al seu article #agurETA en el diari El Punt Avui on es recullen també les opinions de Toni Aira i Marc Cortés. Aquí teniu el text tal com s’ha publicat:

«La històrica declaració de la pau d’ETA va ser dijous un fenomen informatiu a les xarxes socials. Va ser a partir de les set de la tarda quan l’etiqueta #agurETA es va convertir en trending topic mundial al Twitter. Mitja hora després del comunicat, el hashtag va ser el tema més comentat per sobre, fins i tot, de la mort de Gaddafi. És l’evidència del canvi social que s’ha produït 43 anys després del gran comunicat: de protestes en llocs públics a un allau informatiu digital per commemorar la notícia. Expressions individuals i interactives per les ganes de compartir que demostren que la grandària digital sí que importa.

La mateixa etiqueta #agurETA va ser tema del moment a l’Estat, i es va situar en el primer lloc una hora després que es donés a conèixer el comunicat. Fins llavors, la mort del dictador libi era l’assumpte més comentat. Altres etiquetes com ara #adeuETA i #adiosETA van eclipsar altres notícies que haurien tingut més ressò entre els usuaris del Twitter i el Facebook: la inauguració de la nova Masia del Barça i que Cobega i Damm s’adjudicaran Cacaolat.

El periodista Toni Aira analitza el fenomen i raona: “A cada usuari, li permet transmetre la sensació de formar part de la història i entrar-hi com a protagonista, amb la possibilitat d’expressar-se en temps real a la xarxa.” I afegeix: “Això no havia passat mai abans.” Cert. És històric.

«La ciutadania ha combatut ETA amb les concentracions pacífiques davant dels ajuntaments i en places, però la festa d’alegria final ha estat digital. Tant que hem sortit al carrer per dir prou a ETA i la reacció ha estat digital. És un signe dels nous temps”, reflexiona l’assessor de comunicació Antoni Gutiérrez-Rubí.«Les xarxes socials permeten que la gent s’expressi en públic i afavoreixen que pugui dir el que pensa sense haver de sortir al carrer o tenir por del que diran”, descriu Marc Cortés, soci de Roca Salvatella i professor de màrqueting d’Esade. Respecte a l’explosió de #agurETA, Cortés exposa que demostra com “mig món s’assabenta de la notícia més enllà dels mitjans tradicionals. És la mundialització en temps rècord de la informació, de les grans notícies compartides a l’instant”.

El president colombià, Juan Manuel Santos, va fer el comunicat via Twitter: “Benvingut anunci d’ETA. Tant de bo les FARC segueixin l’exemple.” Una mostra més de la força del canal i dels perfils que ja tenen més reputació amb l’arrova: @JuanManSantos. I el mateix va passar amb el lehendakari @patxilopez, que era de visita oficial als Estats Units però va pensar: “Per fi hem conquistat el somni de la Pau i la Llibertat. Obrim el temps de la concòrdia a Euskadi.” Un missatge enviat des de Kearny a uns 125.000 seguidors.

Potser el canvi digital va massa ràpid. Impecable, devorador, mentre parlem de temps líquids i mons connectats i no connectats. El Twitter mateix rep 250 milions de missatges al dia. Les tendències poden superar la nostra imaginació. Un exemple més: dijous m’ho deia Xavier Berneda, ànima de Munich, durant l’entrevista: “La meva germana m’ha enviat la targeta de casament via Whatsapp. Potser hauria calgut que fos més tradicional.” Una invitació a través d’una aplicació de mòbils que permet enviar missatges gratuïts. O altres casos nous com ara un curiós currículum fet a través de cançons en el servei musical de Spotify.

Però no oblidem el boom periodístic del 20 d’octubre del 2011, la notícia també va generar moltes més vendes de diaris i els webs van tenir molt més trànsit. Per tant, #agurETA per sempre més: @rispau.

Publicat a: El Punt Avui (23.10.2011)

Otros contenidos

5ª edición del Premio Cátedra Ideograma – UPF

El jurado del Premio Cátedra Ideograma–UPF, en su quinta edición, ha escogido como ganador el Trabajo de Fin de Máster (TFM) presentado por Óscar Gallego...

¿Cómo ha cambiado la forma de hacer las campañas electorales?

En todo el mundo, la comunicación política ha experimentado una transformación profunda y acelerada en las últimas décadas. La creciente personalización, así como los...

Tras 6 años de actividad, renovamos nuestra Cátedra Ideograma-UPF de Comunicación Política y Democracia

En 2018 firmamos el Convenio entre Ideograma y UPF para impulsar la Cátedra Ideograma-UPF de Comunicación Política y Democracia. Han pasado 6 años y...

2 COMENTARIOS

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.